Friday, October 30, 2015

Menyediakan Laporan beserta warna gitu2.....

Arini pokcik nak buat report yang mgkin simple bagi yang mmg power root dalam excel, tapi dalam setandan pisang tak semua pisang cantik lagi ranum, ye tak? :) so yang masih jahiliah lagi, moh godek2...

Seperti yang kita tahu, excel ni ada macam2 features dan tools bagi memudahkan kerja2 menganalisis data, buat report, simplified routine jobs dan macam2 lagi..... So arini kita blajo cara buat report menggunakan Conditional Formatting tool. 

Conditional Formatting adalah tool yang membantu kamu2 semua untuk menyediakan report melibatkan data2 terdiri dari nombor. Secara tak langsung, bos korang yang rabun2 atau malas membaca karangan tu boleh mendapatkan maklumat dari report korang tu dgn lebih accurate sepintas lalu.

Scenario; Suparjo baru berkahwin dengan mbak Neni, bagi memastikan perbelanjaan bulanan disalurkan kejalan yang betul makanya Suparjo pun buat ler satu jadual perbelanjaan seperti di dalam gambar dibawah.


 Didalam jadual tersebut dapat dilihat Suparjo membahagikan perbelanjaan kepada 5 jenis berserta dengan bajet untuk setiap jenis perbelanjaan. Column H mengandungi data yang menunjukan jumlah dibelanja melebihi bajet. Jenis perbelanjaan melebihi bajet adalah Bil Elektrik dan Belanja Dapur. 

(Mbak Neni merupakan seorang yang buta huruf tapi sangat minat dalam peraduan mewarna. Oleh kerana sayang Suparjo terhadap mbak Neni tiada tolok bandingnya, Suparjo lalu meletakan warna bagi setiap perbelanjaan yang melebihi bajet supaya memudahkan isteri kesayangan tahu untuk berjimat cermat dalam berbelanja.)


Mula2 Suparjo highlight H7 hingga H11, lalu ketik Ribbon "Home">"Styles">"Conditional  Formatting"(Anda akan lihat 5ciri2 pilihan yang berkenan dihati). Untuk tutorial ini, Suparjo memilih "Highlight Cells Rules" > "Less Than" dan memasukkan nilai "0" (nilai ni terpulang pada dalam membuat pertimbangan data!) then press OK.

Taraaaaaaaa!!!!!





No comments:

Post a Comment